Thursday, July 15, 2010

Sa ei tea enne midagi, kui ajalugu on kirjutatud


Tänase konverentsipäeva ametliku osa lõpetas pühapäeval eetris oleva BBC Foorumi eellindistus, mil peateemaks oli võetud muutustega kaasnevad „inside“ ja „outside“ pooled ning nende mõju murrangulises maailmas.

Laval oli kolm erineva valdkonna esindajat: Rootsi Keskkonna Instituudi peadirektorist tippteadlane Johan Rockström; koomik Maz Jobrani ning sotsiaalmeedia guru Ethan Zuckermann.

Enne kui pühapäeval saade eetrisse tuleb, toon välja kolme esineja veenvad seisukohad, mis kokku annavad terviku, ent näitavad erinevate paradigmade kaudu eriala põhist suhtumist.

Teadlase vaade on välja toodud pealkirjas: kui pole uuritud, tähendab ei tea väita ega ka ümber lükata. See tähendab, et teadlaste jaoks on kõik spontaanne kirjutatu vaid hüpotees ja mitte kontrollitud (ajalugu tegev) info. Nõus.

Ent ahaa elamuse tõi Dr. Rockström välja loodusteaduse suunalt. Ja nimelt, kui e-maailmas saab kiirelt tekitada uudise ja seda praktiliselt tasuta sotsiaalimeedia abil levitada, muuta ja täiendada siis looduses on murdelistel hetkedel võimalik mõnevõrra aeglasem liikumine. Ja mitte ainult. Looduses vigade parandust ja täiendusi või parandusi enam teha ei saa. Kui oled kas meta maha raiunud või mulla mikrofloora tasakaalu rikkunud, siis ei saa järgmisel hommikul põllule minnes teatada, ups, ei tulnud välja, taastame endise olukorra.

Sotsiaalmeedia suunal oli Ethan Zuckermanil suurepärane võimalus lubada kiireimat reageerimist meediakanalitega võrreldes, kuid julgus ka välja ütelda liigse kiirusega kaasnevate massipsühhoosi oht. Ja mitte ainult. Mõtlemapanev oli arutelu teemal, mis viitas rahale. E-maili saatmine on kordades odavam kui telefonikõne ja kõned on omakorda kordades odavamad kui kohtumistele kohaleminek… Küsimus: kuidas saada teenida raha valdkonna massilise e-kommunikatsiooni kasvu ajal oludes, kud ragaliste kanalite maht on sügavalt langemas…

Naljast ja selle mõjust murrangulistele aegadele oleme eelmistes postitustes juba kirjutanud. Mainimist väärib muutuste ajale omane elegantne ühiskonna/valdkonna musta pesu pesemine või prügi tekitamine päevapoliitilistel teemadel on pehmeim viis anda ühiskonnale mükse otselöökide asemel.

Kuidas need kolm erinevat valdkonda siduda parema tuleviku nimel? Looduse jätkusuutlik hoidmine on vähem spontaansetest otsustest kantav ka kõige murrangulistematel aegadel. Sotsiaalmeedia annab kiire, ent kontrollimatu reaktsiooni, mdia võib, et hiljem paljuski siluda tuleb. Huumor loob võimaluse kõneleda mõlemal teemal suunavalt ilma, et mõtlematud ja soovimatute tulemustega otsustes ealeski ellu jõuaks.

Küsimus: kas Sinu või Sinu ettevõtte roll on muutusterohkel ajal olla jätkusuutliku looduse, hooplevate e-kanalite või hoopiski karistava humoristi strateegiate põhine?

Pikemalt selle arutelu osas on BBC Foorum eetris pühapäeva hilisõhtul.

No comments:

Post a Comment